Lauzier og 70’ernes genkomst

20181209_120651-e1544377479790.jpg

Den franske tegneserietegner Gérard Lauzier (1932-2008) leverede adskillige saftige skildringer af 60’ernes og 70’ernes franske venstrefløj, mest gennemført måske i ”Mik og Susse og den seksuelle revolution” (1979, da.: 1987). Lauzier var filosofiuddannet og lagde særlig vægt på sine karakterers udveksling af replikker og argumenter. Men han var også en nådesløs humorist med blik for folks hysteri og selvbedrag, og derfor var det med forkærlighed forskruede tankegange og underfundigt perverterede argumentationsmåder, han svælgede i med sine satiriske pennestrøg. Måske er det derfor, Lauzier igennem år og dag har bevaret sin position som en af de stemmer, jeg hører hviske i mit indre øre, når dette livs mærkværdigheder kalder på et svar. Hans misantropiske komik syntes at markere en yderpol i kynisme, som andre, mere positive menneskesyn kunne holdes op imod.

Imidlertid var det altid oplagt, at de vildfarelser og hyklerier, som Lauzier lod sit humoristiske geni lyne over, var hentet fra de ideologisk overtændte 70’ere, som jeg ikke rigtig selv nåede at opleve. Ganske vist var det ikke kun de venstreorienterede, der blev gjort til nar. Lauziers pen spiddede også den tids fascistoide småborgere og Algeriet-veteraner, de åleglatte karriereryttere fra den reklameverden, hvor han selv engang havde arbejdet, kystbanesocialisterne, der desperat forsøgte at opretholde et image fra deres rebelske ungdom, samt en særlig type af bredskuldrede og aldeles skruppelløse alfahanner, der ifølge konceptet i en god Lauzier-intrige skal løbe af med sejren og de lækre damer i sidste ende. Men hans satire var alligevel altid mest nærgående og ondskabsfuld, når det gjaldt den typiske venstreintellektuelle, hvis status i udpræget grad afhang af talegaverne og de rigtige meninger. De psykologiske skrøbeligheder i denne karaktertype synes Lauzier at have kendt indefra, og han skildrede dem med en vis medfølelse i “En middelmådig ung mands erindringer” (1983, da.: 1983/87) – men til gengæld med guddommelig nådesløshed i den formidable “Rotteræset” (1978, da.: 1981/88).

Lauzier blev måske bedst kendt for sine korte historier i albumserien “Moderne Tider I-IV/V” (1975-86, da.: 1978-88), og det interessante er netop, at en del af det, der var moderne på hans tid, i dag kan se ud til at være kommet på mode igen. Herved tænker jeg ikke kun på det underlige varsel, som vi dengang modtog fra historien “Paris er og bli’r Paris” i fjerde bind (1986/88): En fransk husmor bliver interviewet om racisme og viser i den anledning reporteren rundt i et boligområde, der er fuldstændig islamiseret – selvfølgelig uden at udtrykke bare den ringeste grad af  forundring, endsige afstandtagen. Man må i dag forestille sig en gruppe af danske venstreorienterede, der diskuterede denne historie i senfirserne, lidt ligesom en gruppe af forskere, der tyder hieroglyffer. Vi havde for en gang skyld ingen anelse om, hvad Lauzier var ude på at udtrykke, men vi havde – så vidt jeg husker – åndsnærværelse nok til at antage, at noget et eller andet sted i Paris måtte kunne give anledning til en så vanvittig skildring. Men mere end den slags varsler om en fremtid, der var helt ubegribelig for 80’ernes ideologikritikere, tænker jeg i dag på den overordnede stemning i Lauziers komiske univers: hysteriet, voldsparatheden, eftersnakkeriet, selvbedragene og de åbenlyst forkerte ræsonnementer – det sker alt sammen i dag, nøjagtig som det gjorde i 70’erne.

Halvfjerdsernes genkomst eksemplificeres med særlig evidens, hvis man i dag genlæser Lauziers historie om “Kvindesagen” fra tredje bind af “Moderne Tider” (1978). Her diskuterer en gruppe af politisk radikale feminister, hvordan de skal vinkle og propagandistisk  udnytte et voldtægtsforsøg, der imidlertid afslører flere og flere politisk uhåndterbare aspekter, efterhånden som de afhører offeret. Til at begynde med støder de stridslystne kvindesagsforkæmpere kun på mindre irritationsmomenter, som for eksempel at voldtægten ikke blev fuldbyrdet, og at gerningsmanden var palæstinenser, hvorimod en tililende redningsmand var israeler. Men efterhånden som det blotlægges, at offeret i virkeligheden var en prostitueret transvestit – og den angivelige voldtægtsforbryder en kvinde(!) – falder den feministiske vinkling naturligvis mere og mere fra hinanden. Undervejs har læseren ved selvsyn erfaret, at hele kredsen af aktivister er mere eller mindre mentalt sandblæste og fordrukne i deres egen offer-retorik. Men der er alligevel gradsforskelle i vanviddet. Og mens enkelte trods alt synes at udtrykke en vis refleksion omkring deres eget retoriske amokløb, skiller især en sig ud som fuldstændig blank og uden stopklodser. Det er hende, der hele tiden siger “enormt”, og for hvem “alting hænger sammen” – og som brillerer med en fantastisk sætning, der præcis lige så vel kunne have været frembragt i dag som i 70’erne: “Når tyren siger “skal du med en tur i byen, søster!”, så er det simpelthen Auschwitz i kim… Det er da klart!”.

20181209_120920

 

Mon ikke Lauzier ville have elsket nutidens veganere, feminister og venligboere? De studerende, der nærmest skal have terapi for at overleve et foredrag med Robert Spencer eller Jordan Peterson? Den internationale hijab-dag eller det uledsagede flygtningebarn til Sverige, der viste sig at være en mand på 47 år? Gymnasielærerne, der alle sammen siger det samme, og som næsten alle sammen godt ved, at de har taget grundigt og fatalt fejl? Morten Østergaard, der leger ghetto-turist eller svømmer sit budskab frem i kampen mod usaglighed og populisme? “Anti”-fascisterne, der kan være aldeles livsfarlige i al deres godgørenhed? Den pseudo-lærde og myreflittige jongleren med superelastiske termer som “hatespeech”, “fake news” og “islamofobi”? Internet-censuren? …For når lærerne på CBS synger “Den danske sang er en ung blond pige”, så er det simpelthen koloniseringen og slaveriet i kim – det er da klart, ikk’?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s